>

یکشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۸۵

روز نجوم مبارك

روز نجوم مبارك
هر ساله در دنيا تعطيلات آخر هفته اي بين 15 آپريل تا 15 ماه مي را كه به اولين تربيع ماه نزديك باشد را روز نجوم و هفته قبل از آن را در دنيا هفته نجوم مي نامند امسال در سراسر دنيا روز نجوم با 6 مي هماهنگ است كه در ايران به دليل تفاوت تعطيلات تقويمي ما با ساير كشورها به جاي 6 مي با يك روز تفاوت در روز 5 مي ، روز جمعه 15 ارديبهشت مراسم روز نجوم در ايران برگزار ميشود.
در اين روز گروه هاي نجومي دست در دست يك ديگر به ترويج هرچه بيشتر علم نجوم در ميان مردم مي پردازند و تمام تلاش خود را در آشتي دادن انسان با آسمان ، اين طبيعت فراموش شده در دام دنياي صنعتي امروز انجام مي دهند .
اما شايد بهتر باشد كه تعريفي از علم نجوم و جذابيتهاي آن داشته باشيم :
علم نجوم از جمله علوم طبيعي ميباشد كه به بررسي روابط اجرام آسماني با هم و مسائل پيرامون آن مي پردازد ،‌ اين علم عظيم ترين و قابل دسترس ترين آزمايشگاه
را دارد ،‌ آزمايشگاه عظيم و بي پايان و دنيايي خيال انگيزي به نام آسمان ،آسماني كه امروزه با آلوده گيهاي مختلف در شهرها هر روز بيش از روز قبل از ديده ي ما دور ميشود اما روزي مثل روز نجوم روز پرداختن به اين گنبد زيباي مزين به اختران است و روز ترويج علمي است با سابقه هزاران سال كه هنوز با وجود
پيشرفتهاي حرفه اي آن بيشترين علاقه مندان آن در سطح دنيا آماتورها هستند.
آماتور به معناي كساني كه كار حرفه اي خود را دارند و در كنار كار حرفه اي خود به فعاليتها و كارهاي تحقيقاتي ،‌هنري و... مي پردازند و از آن به عنوان يك تفريح سالم يا راهي براي فرار از يكنواخت بودن و... بهره ميبرند .
نجوم آماتوري يكي از آن دسته فعاليتهايي است كه بدليل زيبايي ،‌ نظم و عظمت آسمان ميتواند تمامي جنبه هاي علمي و تحقيقاتي ،‌ هنري و... را در بر گيرد و شاهد اين مطلب علاقه مندان فراوان آن ، كشفيات علمي و عكسهاي هنري ميباشد كه هر ساله توسط منجمين آماتور در مجامع مختلف ارائه مي گردد .
امسال روز نجوم با توجه به تنشهاي موجود در جهان و نقش علوم در برطرف نمودن اين تنشها از طرف شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران با محوريت و شعار نجوم و صلح در سراسر كشور گرامي داشته ميشود .
شما ميتوانيد با مراجعه به آدرسهاي زير به طور مرتب با آخرين رويدادهاي آسمان آشنا شويد
مجله نجوم ))
http://www.nojum.ir/
http://www.parssky.com/
( شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران )
http://www.asiac.ir/


Search Engine Optimization